• Mobile version
  • Follow us on Wechat
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
  • App

HK’s AI Tech Gets “Likes” from PMs of Four Countries 开放城市发挥“香港所长” 集聚全球资源建科创中心

Reporters visited CMG’s warehouse. (Photo by Southcn.com)

CCTV cameras have long been silently recording passers-by and passing cars. Now empowered with artificial intelligence, they can recognize the pedestrians’ gender and clothes, and the plate and type of nearby cars.

This is the key technology of SenseTime, an AI technology developer.

As the second day of the media tour to the greater bay area, reporters witnessed Hong Kong’s efforts of establishing an international sci-tech innovation center. China Merchants Group (CMG), Hong Kong Trade Development Council (HKTDC) and Hong Kong Science Park (HKSTP) were among the touring sites.

 

Reported by Nan & Eric

Edited by Wing


A senior executive from HKTDC answered questions from reporters. (Photo by Southcn.com)

“It took us no more than 4 years to emerge from Hong Kong Science Park and become the world’s biggest innovator in the field of AI in dozens of areas across the globe.” announces Shang Hailong, general manager of SenseTime.

Hong Kong Science Park, the incubator of this cutting-edge technology, is a base for the HKSTP, a government-owned enterprise, to push forward an innovative economy. There are currently over 500 technological companies and start-ups in the park, among which 4 have been listed by the first half of this year.

“We have enterprises from 20 or so countries and areas in the world, and over half of researchers in Hong Kong,” says Zha Yichao, board member of HKSTP. In 2016 and 2017, his company had separately secured investment worth 332m and 2.25b HKD for technology incubators, more than a 7-fold increase. At the same time, the park is running above 33 projects self-developed by its enterprises.


Shang Hailong, general manager of SenseTime, introduced his company’s recent progresses to reporters. (Photo by Southcn.com)

HKSTP is still on its way to expansion and upgrading. Zha Says the recent expansion of the park is to be completed next year for biomedicine, AI, and robotic R&D, and will further promote the construction of a smart park.

In addition, the Advanced Manufacturing Center of Tseung Kwan O Industrial Estate will be completed in 2021 or 2022, specializing in customized, prototypical and high-value production. The Data Tech Center will be set up in 2020, focused on fast-responding financial transaction, design or system integration of IT computer, data center service, post-disaster reconstruction program, and so forth.

 


开放城市发挥“香港所长” 集聚全球资源建科创中心

  南方网讯(记者 曹军)今天(8月21日),“新时代·新平台·新机遇”——“一带一路”走进粤港澳大湾区网络主题采访活动走进香港。作为粤港澳大湾区内最开放、最国际化和最市场化的都市,香港对推动粤港澳大湾区发展有着不可替代的作用。在中国城市竞争力研究会发布的“2017中国‘一带一路’最具开发潜力城市排行榜”中,香港位居首位。香港也将建设成为国际创新科技中心,积极吸引和对接全球创新资源。香港在“一带一路”倡议中起着怎样的关键作用?香港又将在大湾区中如何发挥对外经贸的枢纽和服务作用的?带着这一系列的问题,网媒记者和编辑走访了香港招商局、香港贸发局、广深港高铁西九龙站及香港科学园。

  充分发挥“香港所长”融入“一带一路”倡议

  作为中国内地最大的海外直接投资来源地,香港还是中国内地对外直接投资流出的主要目的地,同时还是中国内地企业重要的离岸集资中心。自“一带一路”倡议提出以来,香港积极融入并在资金融通、贸易畅通等方面发挥重要作用。

  香港招商局是一家有着146年发展历史的国有重要骨干企业。在对外开放发展新时代,香港招商局积极发挥自身产业的综合优势,全方位、全产业链地推动“一带一路”倡议的践行。相关负责人告诉记者,香港招商局投资的全球港口网络分布于20个国家和地区,共52个港口。这些港口大多位于“一带一路”沿线国家的重要港口点位,海外港口的总投资超过20亿美元。香港招商局还抓住“一带一路”倡议新机遇,全面推动中欧物流大通道建设,开通了多条中欧班列,打通中国经中亚五国、俄罗斯、白俄罗斯至欧洲各国的物流运输干线。同时,企业深耕粤港澳大湾区,一方面加强参与湾区基础设施建设,比如深圳太子湾邮轮母港项目、妈湾片区的综合开发等;另一方面,还将提升前海—蛇口集装箱港区与周边泊位统筹运营等,为新平台注入新动力。

  香港一直以来还扮演着内地与海外的商业及信息枢纽角色,搭建“一带一路”倡议的合作新平台。“‘一带一路’国际联盟”就是由香港贸易发展局发起成立。记者从相关负责人处了解到,该联盟汇集香港、内地及海外的商会、行业协会、投资推广机构和智库组织,成员分别来自29个国家及地区,总数超过110个。该负责人告诉记者,香港贸易发展局多次在北京、香港等地举办“一带一路”高峰论坛,论坛参会人数从2016年首届的2300多人,增加到今年的5500多人。香港贸发局助理总裁梁国浩在接受记者采访时提到,在建设“粤港澳大湾区”的历史新机遇下,“很多湾区内其他城市的创业者都在内地取得成功。但在参与海外竞争过程中,香港更有经验。在粤港澳大湾区的机遇下,相互依托,可以更好地一起开拓海外市场。”

  集聚全球创新资源提升三地科创合作

  香港是粤港澳大湾区核心城市之一,是国际金融中心、国际航运、国际贸易中心,具有得天独厚的区位优势和国际一流的营商环境。随着大湾区建设的持续推动,重大跨境交通基础设施项目陆续完工。除即将通车的港珠澳大桥,广深港高铁香港段也将于9月通车。广深港高铁全线共设7个站点,香港段起于香港西九龙站,止于香港与深圳的边境,总长26公里。全线贯通后,广州至香港行车时间将由现在的100分钟缩短至48分钟,深圳福田到西九龙只要14分钟。据介绍,西九龙站人工窗口还将支持微信和支付宝的使用,这将大大提高通行效率,促进香港与内地的人员往来。

  作为自由贸易港和全球重要的流通枢纽,香港相比于内地更容易聚集全球科技发展信息,接触有市场开发潜力的新研发成果。香港可以利用自身优势整合区域资源,构筑层次高、能力强、环境优、机制活的发展平台,辐射带动大湾区其他城市高水平开放发展。粤港澳三地政府也在积极引导企业跨地合作,加强产业链对接,促进科技创新协作,共同建设全球科技创新中心,积极把握新一轮科技革命与产业变革带来的新机遇。

  香港科技园一直担当着重点人才培育机构及超级联系人等角色,是香港的科研重地。园区内现拥有33万平方米科研办公用地,入驻公司700余家科技企业,汇聚了22个国家和地区的科创人才,科创人员达1.3万余人,服务覆盖整个产业链,拥有完善的创业培育计划助力科研“落地开花”。记者走访园区了解到,企业体量与谷歌、Facebook相媲美的全球最大人工智能独角兽企业“商汤”已入驻园内。园区已成功培育4家科技企业上市,目前在运营的科技培育企业达423家,557家科技企业成功“毕业”。相关负责人向记者透露,香港科学园在2017-2018年度共为园区内科技公司募集资金12亿港元。

  香港科学园还与深圳合作在落马洲河套地区共同发展“港深创新及科技园”,在园内建设重点科研合作基地和相关设施,并由香港科技园全资子公司负责营运、维护和管理。香港科学园查毅超博士接受记者采访时表示,粤港澳大湾区是创新及现代化的城市群,在“一带一路”倡议的历史机遇下,“香港科学园作为创客平台,跟大湾区其他城市未来合作空间广阔,依托‘一国两制’,香港可以发挥对外所长的优势和经验,帮助更多内地的创业者”。

Related News