China's best animations and comics to tour Osaka, Kobe and Nara

2019-Jun-11       Source: Newsgd.com

The biggest Chinese animation & comic art exhibition that has ever been launched in Japan is about to go on tour to Osaka, Kobe and Nara starting from June 11th, according to Nanfang Media Group,

The biggest Chinese animation & comic art exhibition that has ever been launched in Japan is about to go on tour to Osaka, Kobe and Nara starting from June 11th, according to Nanfang Media Group, a major media group based in Guangdong China. Being a media partner of the exhibition, Nanfang produced a video to give audiences a sneak peek at five of the exhibited artworks:

.

The exhibition will feature 136 original artworks created by the top-notch comic artists and animators in China. It will include classic masterpieces famous for their use of ink, paper cut and simple lines, as well as original pieces from A Geng, Benjamin and a large number of artists that are currently popular in China. These artworks are in a wide range of styles that might change your perception of Chinese animation.

According to the organizer, the exhibition will also include exchange forums and animation screenings, aiming to boost communication between animators and comic artists in Japan and China while celebrating the upcoming G20 in Osaka. Thus far, animation directors, comic publishers and representatives from China and Japan including Jin Cheng and MATUTANI TAKAYU have confirmed attendance to the event, and will jointly discuss on future cooperation between two countries.

Connections between Chinese and Japanese animators began as early as in the 20th century. ‘The Princess of the Iron Fan’ produced in 1940 was the first Chinese animation screened in Japan while the ‘Astroboy’ was the first Japanese animation series broadcast in China and it achieved great success. Co-produced pieces such as ‘The Emperor’s Dream’ are fundamental to China’s animation development.

Exhibition dates

Osaka:

2019/6/20-7/3

TWIN21

Opening ceremony:2019/6/22

Kobe:

2019/6/11-6/16

650-0046 兵庫県神戸市中央区港島中町7丁目4-1

Nara:

2019/7/9-7/15

530-8213 奈良市登大路町6-2


大圣叫你来看展!“中国动漫日本行—从水墨中来”在神户开展

由国务院新闻办公室、中国国家广播电视总局联合主办,广东省人民政府新闻办公室、中国美术家协会承办的“中国动漫日本行——从水墨中来”展览于6月11日在日本神户市举行。

此次“中国动漫日本行”活动是在中华人民共和国成立70周年,中日友好条约缔结 41 周年之际举办的一场文化交流活动。活动适逢G20 峰会于日本大阪举行的前夕,将于6月11日到7月15日在大阪、神户、奈良三地举办展览。

本次展览是中国动漫第一次以“国家队”名义大规模在日本展出,从中国动漫的历史回顾出发,以中国动漫蓬勃发展的全新面貌作为主轴,以中日动漫交流合作情况为重要点缀,全方位展示新中国成立至今,尤其是党的十八大以来中国动漫艺术创作的全景,通过优秀系列动画、动画电影、实验短片和漫画、绘本、插画的集中展示,彰显中国文化的软实力,以及当代流行文化中的美好价值追求。

.

水墨中来,中日动漫交流源远流长

百年来,随着时代发展,中国动漫不断涌现出不同表现形式的经典佳作。在此历程中,中日两国动漫文化的交流,是一曲美妙的乐章。

中日两国老一辈艺术家曾经交往密切,合作频繁,为我们留下许多温暖而美好的记忆。如1920年代漫画大师丰子恺,其在留学日本期间受到竹久梦二作品启发,开始了独特风格的艺术探索,回到国内创造了独特的漫画表现。1940年代万氏兄弟的动画电影《铁扇公主》,曾经穿越国界,成为了日本大荧幕上的第一部动画长片,并给当时年幼的手冢治虫留下了深刻的烙印。新中国成立之初,由中国艺术家陈波儿和日本动画专家方明(持永只仁)携手合作完成的动画《瓮中捉鳖》和木偶片《皇帝梦》,为中国动画艺术产业发展奠定了坚实的基础。1960年代起,以上海美术电影制片厂为代表,中国动画《大闹天宫》、《小蝌蚪找妈妈》、《哪吒闹海》等美术片享誉世界,在80年代曾经对日本动画产生过深远影响。而曾经深受万氏兄弟影响的手冢治虫,其所创作的《铁臂阿童木》则是中国电视荧屏上的第一部系列动画片。由手冢株式会社授权、漫友文化引进的《铁臂阿童木》图书,更是掀开了中日友好合作的崭新篇章。时至今日,手冢治虫所绘孙悟空和阿童木的一张“合影”,仍是备受珍视的瑰宝,成为中日动漫人相互学习、共同借鉴的范本。

 

展览主海报

本次展览通过水墨、剪纸、传统白描等中国文化元素,呈现一部部精彩的中国动漫从而增进日本民众对中国动漫的认知,促进两国文化交流与合作。

佳作频出,当代动漫青出于蓝而胜于蓝

 

参展作品海报:《大鱼海棠》

党的十八大以来,中国动漫创作成就斐然,“爆款”频出,引起全社会普遍关注,也吸引了世界的目光。取材于中国古代宋画的《美丽的森林》,以十余万张工笔画构成一部优美雅致的动画短片,成为首次入围奥斯卡的中国动画;历经八年创作的《西游记之大圣归来》,以独特视角呈现古典文学名著之精髓,成为口碑与票房双丰收的现象级电影;《大鱼海棠》融合中国古代神话元素,营造出充满灵动感的中国风意象,备受海内外关注;《白蛇:缘起》改编自中国人耳熟能详的《白蛇传》,动画片锐意探索,以全新角度讲述动人心弦的传统故事,引发全网热评;有着中华优秀传统“诗乐启蒙”之称的《中国唱诗班》系列动画,根据对历史文献的研究考证,最大程度还原历史情景,编织了一出具有时代风貌的绘卷;新媒体漫画代表作品、林帝浣的《小林漫画》,用幽默的笔法“治愈”大众,简单的画面配上诙谐的文字,让人忍俊不禁之余,又能让人更温柔地去看待世界,蕴含着中国文化的质朴美好;Tango的漫画寥寥几笔,在黑白二色的表达中,简约而充满意趣,诙谐却不失铿锵有力的回响。

一部部源自当代中国的优秀作品在本次展览中精彩呈现。而展览阵容中众多新生力量更加令人瞩目——聂峻、阿梗、姚非拉、Bengamin、胡蓉、于彦舒、早稻等中国漫画家的作品,已经引起日本观众的翘首企盼,成为展览当中的一抹亮色。

交流互鉴,动漫艺术架起友谊桥梁

在日本,动漫产业已经成为重要的国民经济支柱产业之一,历经长时间市场检验,从而打磨出一部部脍炙人口的精品力作,最后通过上下游之间的紧密合作,进行全产链布局和市场开发。相比之下,中国动漫拥有更为庞大的受众和市场,以及通过多年沉淀而逐渐成长起来的许许多多创作人和制作团队,已经形成极强的创作力量。不言而喻,日本的运营模式与中国的制作能力和市场潜力,无形中存在着天然的互补关系,而本次展览的举办,正是中日动漫艺术家与产业界深入交流并进行合作的绝佳契机。

据组委会透露,本次“中国动漫日本行”将于6月22日在日本大阪举行开幕式。展览开幕当天将组织“中日动漫名家对话论坛”,嘉宾围绕中日两国动漫艺术与产业的交流与合作展开讨论,共同探寻中日两国动漫行业目前处境、未来突破的路径等话题。本场论坛名家云集,中国方面有《宝莲灯》动画导演常光希、《大耳朵图图》导演、上海美影厂厂长速达;本次展览的策展顾问,同时也都是创作人的金城、林帝浣;国际动画协会(ASIFA)副主席李中秋、优酷动漫中心总经理廖怀南、腾讯平台与内容事业群动漫业务部总经理邹正宇等等。日本方面出席者包括日本映像产业振兴机构理事长、株式会社手塚制作公司董事长松谷孝征、国际动画协会(ASIFA)主席木下小夜子、日本艺术动画协会理事长古川肇郁、日本动漫协会理事长月岡贞夫、日本动漫学者、持永只仁女儿持永伯子等,嘉宾们将进行有针对性、有建设性的发言。

展览日期和地点:

1.大阪:2019年6月20日——7月3日

地点:540-0001 大阪府大阪市中央区城見2丁目1−61

开幕式:2019年6月22日

2.神户:2019年6月11日——16日

地点:兵库县神户市中央区港岛中町7丁目4-1

3.奈良:2019年7月9日——15日

地点:奈良市登大路町6-2

 

南方英文网 王凯

Editor: Will

Scan to share on WeChat

Scan to follow us on WeChat

Related News

Home|About us|Contact us|Southcn.com

WWW.NEWSGD.COM. All rights reserved.

WWW.NEWSGD.COM. All rights reserved.|Registered number 020074| 粤公网安备 44010402000511号|ICP备案号粤B-20050235